Sunday, October 27, 2013

popularne "nie mam czasu"

Każdy z nas to słyszał, 
używamy tego jako wymówki czy też jako usprawiedliwienie. Cierpimy na brak czasu nie z powodu za małej jego ilości ale naszego nieprawidłowego zorganizowania. W tym tkwi problem.

Pomóżmy sobie z tym, to jest prostsze niż nam się wydaje. 


Cały czas miałam z tym problem, przeznaczałam więcej czasu na przyjemności ignorując przy tym swoje obowiązki..
Jako, że zaczęłam studiować, mieszkać z dala od domu nikt nie goni mnie do nauki, sprzątania- od niedawna zarządzać czasem muszę sama.
Mam nadzieję, że znajdzie się ktoś kto skorzysta z moich rad opracowanych przez nieduże ale zawsze doświadczenie:


1. Planujmy! Jest to podstawa dobrej organizacji.
Zapisz na kartce wszystkie czynności i zadania jakie musisz/chcesz wykonać w następnym dniu. Taki plan rozpisz sobie na cały tydzień. Czynności konieczne zawsze stawiaj na pierwszym miejscu (w moim przypadku np. nauka) a dla przyjemności przeznacz późniejszy czas (np w ramach relaksu po nauce- przeglądanie internetu czy czytanie książki)



mój plan co do nauki
(jak widać w tyg zostaje tylko powtórka ogarniętego materiału)

ćwiczenia, narazie niewiele ale lepsze coś niż nic


2. Nie wymyślaj ogromu zadań na jeden dzień po to by następny dzień mieć zupełnie wolny. 
To błędne myślenie (choć wiem, że niektórzy tak wolą robić). Jednego dnia przez dużą ilość obowiązków zwykle nie znajdziesz czasu na odpoczynek zaś następny dzień wręcz będziesz zmuszona/y na regenerację sił. A przecież można jednego dnia wykonać połowę tych zadań i odpocząć tak samo drugiego.

Dla przykładu: cały tydzień mamy mnóstwo materiału do opanowania, przez złą organizację często zostawiamy sobie wszystko na ostatnią chwilę, uczymy się dzień przed kartkówką, sprawdzianem, pakujemy do głowy tyle wiedzy, że na drugi dzień jesteśmy wykończeni ale przecież następnego dnia znów musimy uczyć się na kolejny test. I tak to wygląda przez cały tydzień. Gdy przychodzi weekend nawet nie myślimy o tym by zajrzeć w notatki, jest to dla nas czas odpoczynku. Rozpoczyna sie tydzień i zataczamy koło- ciągle to samo, te same błędy. 

A wystarczy przeznaczyć godzinkę dziennie na weekend, opanować materiał a w tygodniu zajrzeć w ksiązki w celu powtórzenia. Zaoszczędzimy czas, niepotrzebny stres, nieprzespane noce :)


3. Zdaj sobie sprawę, że czasem będziesz zmuszona/y do rezygnacji z czegoś by wyrobić się w danym dniu z większością rzeczy.
pamiętaj: są rzeczy ważne i ważniejsze
Dlatego też wspomniałam wcześniej, że musimy ustalić co należy zrobić w pierwszej kolejności, co jest najbardziej istotne.
Lepiej odpuścić spotkanie ze znajomymi lub przełożyć je na kiedy indziej ale miec pewność, że nie spotkają nas przykre konsekwencje następnego dnia np. foch mamy z powodu nie wyniesionych śmieci 

4. Ilość snu
Przetestuj, sprawdź ile czasu snu potrzebuje Twój organizm do prawidłowego funkcjonowania.
Zwykle mówi się o 8h snu jako minimum, lecz należy zauważyć, że każdego organizm jest inny.
Dla jednych wystarczy 6h a to już zaoszczędzone 2 godziny które można dobrze spożytkować.
Ja np preferuję oszczędzać czas na sen w ciągu tygodnia kiedy mam więcej nauki a odrabiam to na weekend ale w żadnym razie nie zachęcam do brania ze mnie przykładu ponieważ mój organizm się łatwo przystosował ale jak już                                                                                             wspomniałam nie każdego zareaguje tak samo.

5. Pożeracze czasu (oglądanie telewizji, przeglądanie internetu)
Wyeliminuj je z czasu przeznaczonego na pracę. Wyłącz komputer, odłóż telefon, zajmiij się tym co powinieneś i pamiętaj że im szybciej skończysz tym prędzej skorzystasz z takich przyjemności.

Istnieje także tzw. krzywa dnia czyli 
INDYWIDUALNY CYKL INTELEKTUALNY
czynności o różnym znaczeniu z punktu widzenia zamierzonego celu należy wykonywać o różnych porach dnia
Każdy może sam obserwować swoje zmęczenie i koncentrację w ciągu doby, gdyż cykl ten jest inny dla każdego człowieka.

NIŻE I WYŻE ENERGETYCZNE
8-12 rano pojawia się wyż energetyczny. Wtedy najlepiej planować i podejmować trudne decyzje.

od wczesnego popoludnia do około godziny 15 następuje lekki spadek koncentracji
Można wtedy zaplanować zadania niewymagające dużego skupienia.

W godzinach popołudniowych do około godziny 21- następuje kolejny wyż. Późnym wieczorem nasza energia spada, osiągając najniższy poziom nad ranem.


wydarzenia i cechy charakteru sprzyjające marnowaniu czasu:
-brak samodyscypliny, 
-brak ścisłych terminów, 
-odkładanie ważnych spraw i decyzji na potem, 
-niedoprowadzanie spraw do końca, 
-bałaganiarstwo i niepunktualność, 
-niespodziewani goście, 
-zła komunikacja i złe samopoczucie.


Czy zgadzacie się ze mną?


i uwaga: od tej pory nie ma wymówek "nie mam czasu na trening" !

4 comments:

  1. Koło Deminga zastosowane do samorozwoju, ciekawa koncepcja :)

    ReplyDelete
  2. Och, jak mnie denerwuje, kiedy ktoś tłumaczy swoje lenistwo lub strach brakiem czasu. Masakra.
    Pozdrawiam ;)

    ReplyDelete
  3. też o tym pisałam. zgadzam się, "brak czasu" to wymówka dla lenistwa ;P

    ReplyDelete
  4. Świetny blog <3
    grestaco6.blogspot.com

    ReplyDelete